Wednesday 6 March 2013

Cara Menggunakan Minyak Wangi



Minyak wangi mempunyai tiga komponen asas: air,alkohol dan minyak. Minyak adalah unsur-unsur yang memberikan bau.Air dan alkohol pula akan mengewap dan perlahan-lahan melepaskan aroma dari minyak . 

Sekarang untuk sebahagian anatomi, terdapat bahagian pada badan anda yang menghasilkan haba badan yang tinggi dan bahagian ini yang akan membantu dalam proses sejatan air dan alkohol. Oleh itu anda perlu memakai minyak wangi di bahagian badan yang menghasilkan haba yang tinggi.Kawasan-kawasan ini adalah di belakang telinga,belakang dan sisi leher,bahagian dalam pergelangan tangan dan bahagian dalam siku anda.

Cara lain adalah sapukan losen ke atas kawasan-kawasan ini sebelum anda menggunakan minyak wangi. Losyen harus unscented atau mempunyai aroma yang sama dengan minyak wangi anda. Tunggu beberapa minit untuk losyen kering dan kemudian gunakan minyak wangi yang sesuai. Teknik ini akan membantu badan anda menyerap minyak dari minyak wangi dan membuat aroma tahan berjam-jam.



Masa terbaik untuk memakai minyak wangi adalah selepas mandi. Ini adalah kerana kulit anda akan menyerap lebih banyak minyak apabila ia basah. Anda juga boleh meletakan beberapa titis minyak wangi pada rambut anda apabila ia basah. Rambut anda akan menyerap bauan dan ianya tidak akan merosakan rambut anda.

Jika anda ingin minyak wangi anda bertahan lebih lama lagi, letakan minyak wangi ke pakaian anda.Teknik ini lebih sesuai untuk kain semula jadi seperti kapas dan sutera.Gunakan satu minyak wangi untuk setiap pakaian,jangan campur dengan minyak wangi lain dan gunakan dalam dos yang munasabah.Akhir sekali, menukar minyak wangi anda mengikut musim. Pilihlah aroma yang sesuai mengikut personaliti anda.

No comments:

Post a Comment